Profielfoto en bedrijfsfotografie 3

In het vorige deel hebben we gesproken over een aantal relevante punten met betrekking tot het fotograferen op de locatie van een klant. Om ons geheugen op te frissen zetten we ze nog even op een rijtje:

  1. Leer jou klant kennen;
  2. Wat verwacht de klant van jou;
  3. Leer het bedrijf kennen;
  4. Stem je offerte af op je werkzaamheden;
  5. Stel een goed contract op;
  6. Plan je fotosessie in de morgen;

Okee, laten we beginnen.

Ad 1. Leer jou klant kennen
Bouw een relatie op met je klant. Maak een afspraak voor een kennismakingsgesprek en overtuig je klant ervan, dat jij de juiste persoon bent voor deze samenwerking. Toon jou portfolio en presenteer jezelf  als een betrouwbare en professionele zakenpartner. Een goede relatie met je klant zal je gunningsfactor verhogen en als jij, jezelf kunt bewijzen kan dit leiden tot aanvullende opdrachten.

Ad 2. Wat verwacht de klant van jou
Probeer erachter te komen wat jou klant precies nodig heeft. De meeste bedrijven weten wat ze nodig hebben als ze een fotograaf inhuren, of het nu gaat om een eenvoudig zakelijk portret of om foto’s voor promotiemateriaal, ze hebben het helemaal in beeld. In bepaalde gevallen kan het voorkomen dat de klant geen specifiek idee heeft en behoeft heeft aan aanvullende informatie of ideeën. Wat de situatie ook is, jij moet uitzoeken wat de klant precies wil. Ontdek tijdens je eerste ontmoeting met de klant waar deze naar op zoek is en laat voorbeelden zien van jou werk, zodat de klant een betere indruk krijgt van de beschikbare mogelijkheden. Wat verder van belang is om te vragen, is of de foto’s binnen of buiten gemaakt moeten worden. Denk hierbij aan het toepassen van aanvullende verlichting of flits-apparatuur. Zet alle informatie op papier, zodat je na afloop van het gesprek een duidelijk beeld hebt van de opdracht en daar een reële prijs voor kunt inschatten. (zie punt 4)

corporate-3-persons

Ad 3. Leer het bedrijf kennen
Dit klinkt wat overdreven, maar als de klant het niet erg vindt, bekijk je de locatie en maak je alvast een aantal proeffoto’s om te zien welke uitdagingen (qua licht!) je straks mee te maken krijgt. Besteed daarom veel aandacht aan de plaatsing van ramenpartijen, muur- en plafondkleuren. Bekijk de mogelijkheid voor het plaatsen van het onderwerp in de ruimten en de locatie van lichtapparatuur. Hierdoor krijg je een goede indruk van de beschikbare ruimte tijdens de fotosessie.

Ad 4. Stem je offerte af op je werkzaamheden
Stem je offerte af op de vraag van de klant. Als je, tijdens je gesprek met de klant, aantekeningen hebt gemaakt, weet je precies wat de vraag van de klant is en ben je beter in staat om jou tijd, apparatuur en dus de prijs voor de offerte in te schatten. Let op! Ga niet uit van een te lage prijs. De angst van het mislopen van de opdracht door een te hoge prijs zal je zeker parten gaan spelen. Dit is een korte termijn gedachte, waar veel fotografen mee kampen. En ja, het kan voorkomen dat je door jou prijsvorming de opdracht misloopt, maar als je de opdracht tegen een lage prijs aanneemt zal je hier, bij toekomstige opdrachten, hinder van ondervinden. Jou lage prijs is immers bekend bij de klant en er zal dan weinig ruimte zijn voor prijsverhoging. Hierdoor zal de klant sneller een alternatief gaan zoeken en bij een concurrent aankloppen. Maak daarom een realistische offerte en lever ter compensatie bijvoorbeeld een gratis extra foto of afdruk.

Veel plezier en tot de volgende blog.